Code Switching and Code Mixing in Indonesian Language Learning for Foreign Speakers (BIPA) Universitas Komputer Bandung
DOI:
https://doi.org/10.15575/lughaat.v1i2.1028Keywords:
Code switching, code mixing, BIPAAbstract
UNIKOM has become a crucial center for international students learning Indonesian as a Foreign Language (BIPA). The specially designed BIPA program, with experienced instructors, ensures effective learning. UNIKOM’s multicultural environment enriches the educational experience and accelerates cultural adaptation. The program also teaches Indonesian culture, providing essential insights for international students' studies and lives in Indonesia. However, using Indonesian as a second language often leads to language errors, primarily influenced by the students’ dominant mother tongues. This research aims to explore the sociolinguistic phenomena in bilingual learning environments and identify the causes and purposes of these occurrences. The research employs a qualitative descriptive method. Data collection techniques include observation and conversation, utilizing participant observation, recording, and note-taking. Data were naturally gathered during the BIPA learning process. The findings reveal sociolinguistic phenomena such as code-switching and code-mixing. Researchers identified 21 sociolinguistic instances, divided into two categories: 14 instances of code-mixing 10 involving Indonesian to English and 4 from Indonesian to Arabic and 7 instances of code-switching 5 from Indonesian to English and 2 from Indonesian to Arabic. The study reveals that code-mixing and code-switching in BIPA classes at UNIKOM serve to enhance understanding between students and instructors, facilitating inquiries and explanations for terms unfamiliar in students’ native languages.
References
Aviah, N., Kuswardono, S., & QUtni, D. (2019). Alih Kode, Campur Kode dan Perubahan Makna Pada Integrasi Bahasa Arab Dalam Bahasa Indonesia DI Film “Sang Kiai.” Journal of Arabic Learning Adn Teaching, 8(2), 135–139.
Ayu Wulandari, P., Setiawan, T., & Fadilla, A. R. (2023). Alih kode dan campur kode dalam Channel Youtube Londokampung dalam interaksi pasar. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 5(1), 56–65. https://doi.org/10.26555/jg.v5i1.7385
Cahyaning Ridho Tulaini, & Markhamah. (2024). Penggunaan Alih Kode dalam Pernyataan Megawati Soal Persiapan Pemilu di Merdeka News Terhadap Pembelajaran Sosiolinguistik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(1), 494–500. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3339
Citra Nasution, H., Sitorus, L., Tanjung, H. A., Sirait, M. N., Lestarina Barus, F., Simanjuntak, E. E., & Medan, U. N. (2023). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Video Youtube Nessie Judge. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(3), 27–33. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1593
Dahniar, A., & Sulistyawati, R. (2023). Analisis Campur Kode Pada Tiktok Podcast Kesel Aje dan Dampaknya Terhadap Eksistensi Berbahasa Anak Milenial: Kajian Sosiolinguistik. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2), 55–65.
Fauzi, M. R., & Rosalina, S. (2023). Analisis Penggunaan Campur Kode Dalam Konten Wanderlearn Pada Akun Tiktok Eranitri. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 335–345. https://doi.org/10.31943/bi.v8i2.394
Hutabarat, A. N. S. (2023). Analisis Campur Kode dalam Whatsapp Grup Pertukaran Mahasiswa. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 3(1), 21–24. https://doi.org/10.57251/sin.v3i1.644
Juwita, A., Radhiah, & Mahsa, M. (2023). Alih Kode dan Campur Kode Pada Tuturan Siswa SMA Di Kota Lhokseumawe. 4(2), 153–165.
Meilani, L., Sugiarti, D. H., & Rosalina, S. (2023). Analisis Alih Kode dan Campur Kode Pada Siniar “Thirty Days Of Lunch” dan Pemanfaatannya Sebagai Bahan Ajar Di SMA. SeBaSa, 6(1), 170–183. https://doi.org/10.29408/sbs.v6i1.6829
Mustikawati, D. A. (2016). Alih Kode Dan Campur Kode Antara Penjual Dan Pembeli (Analisis Pembelajaran Berbahasa Melalui Studi Sosiolinguistik). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 23–32. https://doi.org/10.24269/dpp.v2i2.154
Normasunah, N. (2020). Analisis Penggunaan Bilingualisme dan Diglosia pada Tindak Tutur Sehari-hari Siswa SMPN 3 Kelumpang Tengah Kabupaten Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 65–74. https://doi.org/10.33659/cip.v8i1.151
Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). METODE PENELITIAN DESKRIPTIF KUALITATIF DALAM PRESPEKTIF BIMBINGAN DAN KONSELING. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Paramitha, N. P. (2017). IMPLEMENTASI PENDEKATAN SOSIOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. 6, 7823–7830.
Purba, A. M., Lestari, M. W., Sari, M., Siburian, J., Teknik, F., Politeknik, E., Medan, N., Besar, B., Mutu, P., Teknik, F., & Darma, U. (2024). Analisis Alih Kode Dan Campur Kode Pada Podcast I’will Network Dan Dampaknya Terhadap Berbahasa Lisan Generasi Z. Jurnal Darma Agung, April, 483–493.
Rahmawati, N. U. (2023). Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa Alih Kode Terhadap Film Imperfect The Series Episode 10 Dan 11 Karya Ernest Prakasa. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 125–133.
Saddhono, K. (2012). Kajian Sosiolinguistik Pemakai Bahasa Mahasiswa Asing Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Penutur Asing (BIPA). Kajian Linguistik Dan Sastra, 24(2), 176–186. http://journals.ums.ac.id/index.php/KLS/article/view/96/92
Siwi, G. W., & Rosalina, S. (2022). Alih Kode dan Campur Kode pada Peristiwa Tutur di Masyarakat Desa Cibuaya, Kabupaten Karawang: Kajian Sosiolinguistik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1417–1425. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2144
Suparman, S. (2018). Alih Kode Dan Campur Kode Antara Guru Dan Siswa SMA Negeri 3 Palopo. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 4, 43–53. http://www.journal.uncp.ac.id/index.php/onoma/article/view/1412%0Ahttps://www.journal.uncp.ac.id/index.php/onoma/article/view/1412/1225
Suratiningsih, M., & Yeni Cania, P. (2022). Kajian Sosiolinguistik : Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Video Podcast Dedy Corbuzier Dan Cinta Laura. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 244–251. https://doi.org/10.31943/bi.v7i1.209
Wiranto, R. (2022). Analisis Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SMA IT Nurul Ilmi Kelas X. Jurnal Perndidikan Bahasa Arab Dan Budaya Islam, 3(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Muhamad Nurkolis Majid, Yulianur Zulkarnain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.