Pengaruh Intensitas Membaca Al-Quran Terhadap Kecerdasan Emosional Mahasiswa Psikologi Angkatan 2023 Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Pengaruh Intensitas Membaca Al-Quran Terhadap Kecerdasan Emosional Mahasiswa Psikologi Angkatan 2023 Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Authors

  • kayla nazwa zahrafi UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Ujang UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Shalahudin Pascasarjana STAI Al-Falah Kabupaten Bandung

DOI:

https://doi.org/10.15575/jash.v2i1.1089

Keywords:

MEMBACA ALQURAN, KECERDASAN EMOSIONAL

Abstract

The purpose of this study is to describe how much the intensity of reading the Quran affects the emotional intelligence of psychology students class of 2023 of Sunan Gunung Djati State Islamic University, Bandung. The research used is the result of reading the Quran on the emotional intelligence of students who have four different scales, namely strongly agree, agree, disagree, and strongly disagree. By using the instrument used in this study, namely using a google form questionnaire about the intensity of reading the Quran on students' emotional intelligence by seeing how much influence it has. The data analysis technique used was drawing conclusions and presenting non-probability sampling data with the type of purposive sampling used for 60 students. The results of the data analysis can find out how much percentage of aspects are fulfilled from the influence of the intensity of reading the Quran with the emotional intelligence of each student.

References

Alifah, N. H. (2018). Pengaruh Religiusitas Terhadap Kecerdasan Emosional Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Angkatan 2018.

Agnur, H. F. G., & Muhammad, D. H. (2022). Implementasi Pembelajaran Dasar Huruf Hijaiyyah Dalam Kelangsungan Pembelajaran Baca Tulis Al Quran Di Imtiyaz Qur’an Learning. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 4(2), 175–184. https://doi.org/10.46773/muaddib.v4i2.373

Aristiani, Sadiah, & Solihat. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar dari Perspektif Gender. Jurnal Pendidikan Ekonomi Vol 2 No.2 Juli, Tahun 2008, 3(2), 79–92.

Hidayatulloh, M. D. (2023). Makna Al-Qurán Secara Umum dan Kedudukannya sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan. SETYAKI : Jurnal Studi Keagamaan Islam, 1(1), 18–28. https://doi.org/10.59966/setyaki.v1i1.5

Ideharmida, D., Solfema, S., & Irmawita, I. (2020). Pembelajaran Membaca Al-Quran bagi Orang Dewasa (Studi Kasus pada Kelas Talaqqi Dasar dan Talaqqi Plus di Lembaga Pendidikan Al-Quran Ash Habul Quran Kota Payakumbuh). SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(1), 22. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9465

Nasution, F. M., Nasution, H., & Harahap, A. M. (2023). Kecerdasan Emosional dalam Perspektif Daniel Goleman (Analisis Buku Emotional Intelligence). Ahkam, 2(3), 651–659. https://doi.org/10.58578/ahkam.v2i3.1838

Prawitasari, J. E. (2020). Kecerasan emosi. Buletin Psikologi, 6(1), 21–31.

Saptoto, R. (2020). Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Kemampuan Coping Adaptif. Juni, 37(2010), 13–22.

Syahputra, A. (2020). Pengaruh Intensitas Membaca Al-Qur’an Terhadap Kecerdasan Emosional Mahasiswa Fakultas Ushuludin Adab dan Dakwah (Fuad) IAIN Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/4870/1/SKRIPSI ALWIN.pdf

WIBOWO, C. T. (2021). Analisis Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Kecerdasan Spiritual (Sq) Pada Kinerja Karyawan. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 15(1), 1. https://doi.org/10.20961/jbm.v15i1.4108

Yusri, A. Z. dan D. (2020). Teori,Metode dan Praktik Penelitian Kualitatif. In Jurnal Ilmu Pendidikan (Vol. 7, Issue 2).

Downloads

Published

2025-03-27
Loading...