Implementation of Project-Based Learning (PBL) to Enhance Conceptual Understanding of Zakat in Islamic Religious Education at The Elementary School Level

Authors

  • Tuti Rahayu SD Negeri 001 Arung Ayam, Natuna

DOI:

https://doi.org/10.15575/jkgk.v3i1.654

Keywords:

Project Based Learning, Learning Outcomes, Islamic Religious Education, Zakat, Contextual Learning

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of implementing the Project Based Learning (PjBL) model in improving student learning outcomes on the subject of zakat in Islamic Religious Education at the elementary school level. This study uses a Classroom Action Research (CAR) approach, which was carried out in several cycles with 17 fifth-grade students at SD Negeri 001 Arung Ayam as the subjects. Data were collected through observation, learning outcome tests, and documentation. The results showed a significant increase in student learning outcomes after the implementation of the PjBL model, with the average score increasing from 75.85 in cycle I to 85 in cycle II and 90 in cycle III. These findings indicate that the PjBL model is effective in increasing student engagement, motivation, and conceptual understanding of the concept of zakat. The implications of this study emphasize the importance of applying the project-based learning model in Islamic Religious Education to develop more contextual, active, and meaningful learning.

References

Antoni, P. A., Wulandari, M. N., & Rohmad, M. A. (2025). Efektivitas Project-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Fiqih pada Materi Zakat Fitrah dan Mal. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 5(2), 339–348.

Azzahra, N. T., Ali, S. N. L., & Bakar, M. Y. A. (2025). Teori Konstruktivisme Dalam Dunia Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.4762

Burhanuddin, B., Muntari, M., Loka, I. N., Sofia, B. F. D., & Al Idrus, S. W. (2023). Pendampingan penyusunan perangkat pembelajaran berbasis proyek melalui lesson study. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, 2(1), 47–52.

Farisah, S. H., & Wafiqah, S. (2025). Model Pembelajaran PJBL Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1).

Fatmawati, F., Wahyudi, W., & Harjono, A. (2022). Pengambangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2563–2568.

Girsang, B., Maryanti, I., & Nasution, U. (2024). Penerapan model pbl terhadap hasil belajar siswa melalui pendekatan crt. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 5(2), 162–169.

Julia, M. A., Fitriani, N., & Setiawan, R. (2024). Proses pembelajaran konstruktivisme yang bersifat generatif di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 7.

Khalisah, H., Firmansyah, R., Munandar, K., & Kuntoyono, K. (2024). Penerapan pjbl (project based learning) dengan pendekatan crt (culturally responsive teaching) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi bioteknologi kelas x-7 SMA Negeri 5 Jember. Jurnal Biologi, 1(4), 1–9.

Lathifah, A. S., Hardaningtyas, K., Pratama, Z. A., & Moewardi, I. (2024). Penerapan teori belajar konstruktivisme dalam meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 36–42.

Lubis, P. A. (2024). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN 101411. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 433–452.

Mea, F. (2024). Peningkatan efektivitas pembelajaran melalui kreativitas dan inovasi guru dalam menciptakan kelas yang dinamis. Inculco Journal of Christian Education, 4(3).

Mokalu, Y. B., Arundaa, R., & Lahinta, F. C. (2024). Implementasi media pembelajaran web-blog model PjBL untuk meningkatkan hasil belajar dan keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa. SCIENING: Science Learning Journal, 5(1), 16–24.

Nababan, D., Marpaung, A. K., & Koresy, A. (2023). Strategi pembelajaran project based learning (PJBL). Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 706–719.

Robeah, I., & Mu’is, A. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Zakat melalui Metode Snowball Throwing. Journal of Pedagogical and Teacher Professional Development, 2(1), 97–110.

Rozak, A. (2025). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Moral dan Spiritual Siswa. Aisyah Journal of Intellectual Research in Islamic Studies, 3(1), 1–14. https://journal.mahadaisyah.id/index.php/aisyah/article/download/31/21

Sandika, N. A., Basit, A., Putra, R. J., Nufrizal, A., Putra, B. A., Gunawan, R. G., Ameliya, D., & Utami, R. J. (2025). Deep Learning dalam Pendidikan Tinggi: Strategi, Metode, dan Implementasi. Pradina Pustaka.

Sholeh, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Penerapan pembelajaran berbasis proyek (PjBL) dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Tinta, 6(2), 158–176.

Syafila, A. E., & A’yun, D. Q. (2024). Analisis eksplorasi konsep pendidikan konstruktivis dalam pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12).

Umar, U., Zumaro, A., & Afifah, N. (2025). Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Ibadah Zakat: Mengungkap Pesan Al-Qur’an dan Hadis. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(1), 18–41.

Zahroh, L. (2025). Studi Review dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar dalam Sebuah Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Lensa Pendas, 10(1), 45–54.

Zidane, J., Susilo, E., & Mursidik, E. M. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Siklus Air Menggunakan Model Pembelajaran PjBL Siswa Kelas V SD Negeri 1 Punung. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2956–2966.

Downloads

Published

01-02-2025

How to Cite

Rahayu, T. (2025). Implementation of Project-Based Learning (PBL) to Enhance Conceptual Understanding of Zakat in Islamic Religious Education at The Elementary School Level. Jurnal Keprofesian Guru Keagamaan, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.15575/jkgk.v3i1.654